Bu sayfada yeralan verilerin tamamı özgün içeriktir. Antrakt Sinema’dan izin almadan tamamı ya da parçası kopyalanamaz, kullanılamaz.

 

Eski hastalık: Seyircisiz Türk Sineması

Hakan Sonok Yazıları

Öncelikle, IŞİD’in Kobani’ye düzenlediği bombalı saldırıda omuriliğine şarapnel parçası saplanarak yaralanan, Önder Çakar’a geçmiş olsun ve acil şifalar dilerim…Önder Çakar Kobani’deki direnişe destek olmak için orada bulunuyordu…

”Sivas”ın senaryo danışmanı olan Yeni Sinemacılar’dan Önder Çakar, “The Cut”ın Türkçe diyaloglarını yazdı; Önder Çakar aynı zaman “The Cut”ın oyuncuları arasında bulunuyor…

Önder Çakar, “Takva” (2006), “Maruf” (2001) , “Dar Alanda Kısa Paslaşmalar” (2000) , “Azize: Bir Laleli Hikayesi” (1999) ve “Gemide” (1998) gibi filmlerde senaryo yazarı, “Çoğunluk” (2010), “Takva” (2006),  “Azize: Bir Laleli Hikayesi” (1999), “Gemide” (1998) gibi filmlerde yapımcı, “Yaşamın Kıyısında” (2007), “Yolda” (2005) gibi filmlerdeyse oyuncu olarak görev almıştı…

*** ***

1960’larda Türk filmlerine İstanbul’da ve Türkiye genelinde gösterime girmeden önce Bursa, Eskişehir, Adapazarı gibi yerlerde test gösterimi de denebilecek ön gösterimler yapılırdı.Bu gösterimlerdeki reaksiyonlar  Türkiye genelindeki reaksiyonu da yansıtırdı.Bu dönemde seyirci ilgisizliğine uğrayan belli başlı önemli, değerli, öncü filmler, Halit Refiğ’in “Haremde Dört Kadın”ı (1965),  Ertem Göreç’in “Karanlıkta Uyananlar”ı (1964),  Metin Erksan’ın “Suçlular Aramızda”sı (1964) ve  yine Erksan’ın “Sevmek Zamanı” (1965) olmuştu…

Yurt dışında elde ettiği seyirciyi Türkiye’de bulamayan iki film
Yönetmen Şerif Gören’in, senaryo yazarı Yılmaz Güney’le birlikte ortaya çıkardığı  Cannes Film Festivali büyük ödülü Altın Palmiye sahibi “Yol” Fransa’da 1 milyon 250 bin seyirci bulurken, Türkiye’de 459 bin seyircide kalmıştı…

Yönetmen ve senaryo yazarı Nuri Bilge Ceylan’ın Cannes Film Festivali büyük ödülü Altın Palmiye sahibi “Kış Uykusu” da Fransa’da 340 bin seyirciyi geride bırakırken, Türkiye’de 304 bin seyirci elde edebilmişti…

Yıllık seyirci sayısı 60 milyona dayansa da bundan payını hiçbir şekilde alamayanlar
Öte yandan, Onur Ünlü’nün “İtirazım Var”ı (135 bin seyirci) , Tunç Şahin’in “Karışık Kaset”i (135 bin seyirci; gösterimi sürüyor), Ferzan Özpetek’in “Kemerlerinizi Bağlayın”ı (44 bin seyirci),  Erden Kıral’ın “Gece”si (18 bin seyirci) , Kaan Müjdeci’nin “Sivas”ı (14 bin seyirci), ve Erol Mintaş’ın “Annemin Şarkısı” (7 bin seyirci) ne yazık ki Türk sineması için hiç de iç acıcı  olmayan rakamlarda kaldı…

16 milyon Euro  ya da 21 milyon dolara malolan ve 5 Aralık 2014’te Türkiye sinemalarında gösterilmeye başlanacak olan Fatih Akın’ın “The Cut”ının Almanya hasılatı da bir felaketi işaret ediyor: 751 bin dolar…

“Sivas”
Locarno Film Festivali’nin ana yarışmasına da davet edilen ancak tercihini doğal olarak Locarno’dan daha önemli bir film festivali olan  Venedik’ten yana kullanan senaryo yazarı, yönetmen, yapımcı Hüseyin Kaan Müjdeci’nin bir kangal dövüş köpeğinin adını verdiği “Sivas” adlı sinema filmi dünyanın en önemli üç film festivalinden biri olan Venedik’te hem büyük ödül Altın Aslan, hem de ilk uzun metrajlı filmlerin yarıştığı “Geleceğin Aslanı” kategorisinde yarıştı…”Sivas”, Venedik’ten  seçici kurul özel ödülüyle döndü; filmin 11 yaşındaki baş oyuncusu Doğan İzci de 15 uluslararası film eleştirmeni tarafından festivalde yarışan filmlerin en iyi erkek oyuncusu seçildi…”Sivas” 51. Antalya Film Festivali’nin ulusal yarışmasından da, Ulusal Uzun Metraj Yarışması Jüri Özel, kurgu ve Behlül Dal jüri özel ödülleriyle (çocuk oyuncu: Doğan İzci) dönmüştü…

“Kış Uykusu-Winter Sleep”
Nuri Bilge Ceylan’ın filmi  2014 Cannes Film Festivali’ne Altın Palmiye aday adayı olarak başvuran bin sekiz yüz film arasından sıyrılarak Altın Palmiye’yi elde etti…Cannes’da Uluslararası Film Eleştirmenleri ödülünü de kazanmayı başardı…Dünya üzerindeki 553 film eleştirmeni tarafından Amerikalı Richard Linklater’ın “Boyhood”u , Amerikalı Wes Anderson’ın “The Grand Budapest Hotel-Büyük Budapeşte Oteli” ve Polonyalı Pawel Pawlikowski’nin “Ida”sıyla birlikte  2014’ün en iyi filmi olarak seçildi…31 Avrupa ülkesinden Avrupa Film Akademisi’ne üye olan üç binin üzerindeki yönetmen, oyuncu ve senaryo yazarının oylarıyla yılın en iyi 50 filmi arasına seçildi…”Kış Uykusu”, Sight & Sound Dergisi’nin oylamasına katılan 112 seçicinin oylarıyla da yılın en iyi 20 filmi arasına girmeyi başardı…

“Kış Uykusu” Los Angeles’taki 87. OSCAR ödülleri elemelerine Türkiye’nin aday adayı olarak katılıyor.

http://www.bfi.org.uk/best-films-2014

“Annemin Şarkısı”
Bu film 2014 Antalya Film Festivali Ulusal Yarışması’nda yılın en iyi ilk filmi , özgün müziği seçilirken oyuncularına da (Feyyaz Duman ile Aziz Çapkurt) ödül kazandırmıştı…

“Gece”
“Hakkari’de Bir Mevsim” ve “Av Zamanı” adlı filmleri Berlin Film Festivali büyük ödülü Altın Ayı adaylığı, “Ayna” adlı filmi Venedik Film Festivali’nde büyük ödül Altın Aslan adaylığı elde eden, “Kanal” adlı filmi Moskova Film Festivali’nde büyük ödül için yarışan yönetmen Erden Kıral’ın  filmi Hasan Özkılıç’ın Orhan Kemal Roman Ödülü’nü kazanan  “Zahit” adlı romanından uyarlandı…

“Kuzu”
Kutluğ Ataman’ın yönetmeni ve senaryo yazarı olduğu film Berlin Film Festivali’nin Panorama bölümünde gösterildi ve Uluslararası Sanat Filmleri Gösteren  Sinemalar Ödülü’ne layık bulundu…31 Avrupa ülkesinden Avrupa Film Akademisi’ne üye olan üç binin üzerindeki yönetmen, oyuncu ve senaryo yazarının oylarıyla yılın en iyi 50 filmi arasına seçildi…”Kuzu”, 51. Antalya Film Festivali’nin ulusal yarışmasında da yılın en iyi filmi ile Sinema Yazarları Derneği ödülü yanı sıra üç oyuncusuna ( Nesrin Cavadzade, Nursel Köse ve Mert Taştan) ödül getirmişti…

”Kuzu”, 19 Aralık 2014’te Türkiye sinemalarında gösterilmeye başlanıyor…

“Uzun Yol”
2013 yılı  50. Antalya Film Festivali’nin ulusal yarışmasındaki 10 filmden biri olan, burada erkek oyuncu (Hakan Yufkacıgil) ile yardımcı erkek oyuncu (Ahmet Özarslan) ödüllerini kazanan Nihat Seven’in yönettiği “Little Happiness-Uzun Yol”u  İngiltere’nin OSCAR aday adayı seçilmeyi  başardı…”Uzun Yol” yabancı film OSCAR aday adayı 83 film arasında yer alıyor.

“Uzun Yol”la birlikte Los Angeles’ta yabancı film OSCAR aday adayı olan filmler arasında, Nuri Bilge Ceylan’ın Altın Palmiye ödüllü “Kış Uykusu”, 553 film eleştirmeni tarafından yılın en iyi dört filminden biri seçilen Polonyalı Pawel Pawlikowski’nin “Ida”, ”Rosetta” (1999) ve  “L'enfant-The Child-Çocuk”la  (2005) iki kez Altın Palmiye kazanan Belçikalı Luc ve Jean-Pierre Dardenne kardeşlerin  yeni filmi ”Two Days, One Night- Deux jours, une nuit-İki Gün, Bir Gece”, Fransız Bertrand Bonello’nun yönettiği Altın Palmiye adayı “Saint Laurent” (baş rollerde Léa Seydoux ve  Gaspard Ulliel) ve İtalyan Paolo Virzi’nin “Human Capital”i  gibi filmler var…

”Uzun Yol” 5 Aralık 2014’te Türkiye sinemalarında gösterilmeye başlanıyor.

Büyük kayıp: Odak Film
Şu an ki durumun 1989’da Odak Film’in mali bir darboğaza sürüklenerek batmasından bir farkı yok…Hatırlatayım:  Odak Film, Türkiye’nin Orion Pictures’ıydı, Miramax’ıydı…Hepsi birbirinden değerli, hepsi birbirinden eli yüzü düzgün filmlere imza atmıştı…Ürettikleri filmleri yurt dışına satmanın yollarını çok aradılar, hatta bu konuda Vecdi Sayar da Odak Film adına çok uğraştı, çok çaba harcadı, ancak ne yazık ki bunun yolunu bir türlü bulamadılar…

Duygu Asena’nın romanının uyarlaması “Kadının Adı Yok” (1987) en çok seyirci toplayan filmleri olmuştu…

Yurt dışında en çok ses getiren filmleri de Yusuf Atılgan’ın romanından Ömer Kavur’un uyarladığı ve Venedik Festivali’nde büyük ödül Altın Aslan için yarışan “Anayurt Oteli”ydi (1987).

Halit Refiğ’in başyapıtlarından “Hanım” da (1988) Odak Film’in imzasını taşır.

Şirket en büyük ticari başarılarını Türk film sektörünün en değerli, en büyük ustalarından Atıf Yılmaz’ın yönettiği “Adı: Vasfiye” (1985), “Aaaahhh Belinda” (1986), “Asiye Nasıl Kurtulur?” (1986), “Değirmen” (1986), “Hayallerim, Aşkım ve Sen” (1987), “Kadının Adı Yok” (1987) ve “Arkadaşım Şeytan” (1988) ile elde eder.

Odak Film’in en büyük maliyetli filmlerinden biri  Adalet Ağaoğlu uyarlaması “Fikrimin İnce Gülü /Sarı Mersedes” (1987 ; yönetmen: Tunç Okan) olmuştu…

Ana Sayfa | Film Arşivi | Gelecek Program | Haberler | Gişe Raporu | Köşe Yazıları
© Antrakt Sinema Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır