Bu sayfada yeralan verilerin tamamı özgün içeriktir. Antrakt Sinema’dan izin almadan tamamı ya da parçası kopyalanamaz, kullanılamaz.

 

By the Sea - Yaşamın Kıyısında

Başak Tuncel Yazıları

Dil ve düşünce iç içe geçmiş iki çember gibi olsa da kesişim alanı sadece konuşmakla anlaşılamayacak kadar derindir. Konuşmak, konuşur gibi yapmak, lafazanlık her zaman bu derinliği açığa çıkarmak demek değildir. Derinliğin açığa çıkması için yine de yol konuşmaktan geçer. Düşünmenin yöntemleri olduğu gibi(tümevarım, tümdengelim) konuşmanın da amacı ve yöntemi vardır.  Bu, kimi zaman sağaltım anlamına gelir. Varoluşsal bulantı, sağaltımın eksik olduğu noktalarda çatlaklardan sızmayı bekler.

Bulantı, köpüren bir okyanusun çalkalanması gibi içinde olanı da, ona dışarıdan bakanı da allak bullak eder.

“Hayatın Kıyısında” çalkantılı bir okyanus bulantısının resmi…

Bernardo Bertolucci’nin unutulmaz filmi Çölde Çay’daki kadar olmasa da, ana karakterlerde yine birbirlerine bağlılıklarına rağmen uyumsuz yaşayan bir çift görüyoruz. Vanessa (Angelina Jolie)ve Roland(Brad Pitt). Uyumsuzlukları yabancılaşmaya doğru giderken kaçış noktalarında birbirlerine tutunuyorlar. “Tutunmak” onların ilişkilerinin temelini oluşturuyor. Tutunmak, konuşmayan bir kadın ve alkolik bir adam için oldukça karışık bir hale geliyor çünkü iletişimleri her geçen gün eksiliyor. İletişim eksildikçe aralarında yeni ve başka bir dil kuruluyor. Merak duygusunun varlığı ikilinin hâkim eski ve eksilmiş duygularına neredeyse çiçek açtırıyor. Merak konusunun röntgenle ilişkilendirilmesi gözetlemenin oluşturduğu hazdan çok, gizli olana duyulan arzuyla şekilleniyor. Komşu çift burada gizli olan konumunda… Vanessa gizli olanın içine karışıp yok olmanın ve aslında varoluşun sınırlarında geziniyor, eşi Roland bunu fark ettiğinde ona eşlik etmeyi tercih ediyor. Sonuçlarını öngöremese de…

Vanessa yeni evli komşu çiftin üzerine bir nevi karabulut gibi çöküyor. Şezlongda güneşlenerek geçirdiği sakin günlerin aksine karanlık fırtına kuşu gibi… Filmin genelinde sessiz olan Vanessa konuşmadığı için Roland onun amaçlarına ilişkin bir fikir edinemiyor. Yine de birbirlerine karşı, yıllardır tanışık olmalarının getirdiği bir esenlik duygusu var. Bu esenlik ya da anlayış hali sayesinde Vanessa’nın gizli oyunları yavaş yavaş açığa çıkıyor.

Uzun zamandır birlikte olmayan ikili röntgenle çok eğlenmiş olacak ki gözetlemenin ve bilinmezliğin yarattığı o zehirli tutkuyla diriliyorlar. Bu diriliş onları birlikte tutmaya yeter mi yetmez mi derken Vanessa’nın sadakatsizliğiyle film başka bir açılıma sürükleniyor.

Onu çok iyi tanıyan Roland, Vanessa’nın içinde bulunduğu ruh halinin betimlemesini ve çözümlemesini yapıyor. İki kişi arasında hiçbir gizin kalmadığını görüyoruz.  Aslında karısının, kendisini aldatmak istemediğini, kısır olduğu için yeni evli çifte sırf zarar vermek amacıyla sadakatsiz davrandığını Vanessa ’ya zorla söyleten Roland, bu gerçeği karısını tanımanın verdiği acı ve hazla aynı anda yaşasa da…  Vanessa’nın kısırlığını kendine itiraf etmesi her şeyden önemli bir hale geliyor;  zira filmin zirve noktası da burası.

Kısır olduğunu sözlü olarak dile getiren Vanessa’nın sağaltımı tamamlanmış, histeri çözülmüştür. Kısırlığın ya da çocuk kaybetmiş olmanın yaşattığı buhran yüzde yüz olmasa da kısmen dağılmıştır. Karı koca arasında psikanalizin uygulanıyor olması oldukça çarpıcı bir fikir.

Başkalarına zarar vermek ya da başkalarının mutsuzluğundan beslenmek her zaman insanın kendisinde gizli kalmış röntgen bekleyen birçok duygunun itiraf edilmemiş, dile gelmemiş birçok düşüncenin varlığını gösterir. Bunları reddetmeden dile dökmek ise iyi bir insan olmanın, özünü keşfetmenin belki de tek gerçek yoludur.  Kısaca hiçbir kategoriye koyamadığım bu filmi bağımsız olarak niteliyorum. Akılda kalan resimler ve oyunculuklarsa beklenin üstünde başarılıydı.

Toz
Hiçliğin gölgesi düşerken omuzlarına/korkuluklara saplanır ifade/dumanı üstünde kalır/ki çöl papatyası su istemez çünkü ölü ve aygındır artık/ yığılır oracıkta menfi bağlar/ki kalın bir gergef simetrisini aşmış bir kent olur/ yitik mecmuanın ecinnisine ait haberler/

Sapanın ucunda bir mektup güvercini kalır///yağmurun diğer ucunda son damla.

Ana Sayfa | Film Arşivi | Gelecek Program | Haberler | Gişe Raporu | Köşe Yazıları
© Antrakt Sinema Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır