Bu sayfada yeralan verilerin tamamı özgün içeriktir. Antrakt Sinema’dan izin almadan tamamı ya da parçası kopyalanamaz, kullanılamaz.

 

'The Revenant - Diriliş'in görsel anlatımı üzerine

Sema Fener Yazıları

The Revenant – Diriliş, Michael Punke’nin kürk avcısı dağ adamı Hugh Glass’ın 1823 yılında yaşadığı olayları anlatan romanına kısmen dayanan 2015 yapımı yarı-biyografik Western tarzı bir film olarak tanımlanabilir. Filmin yönetmeni ve ortak yapımcısı Alejandro G. Iñárritu, hikâyenin yazarları Mark L. Smith ve Iñárritu. Başrollerde Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson ve Will Poulter’ı izliyoruz.

Film, ön çalışmaları 2001 yılında başlayan ve ancak 2015 de gerçekleşebilen uzun soluklu bir proje. Yapımcı Akiva Goldsman romanın film yapım hakkını 2001 yılında satın almış, Iñárritu ise yönetmenlik kontratını 2011 yılında imzalamış ve 2014 yılında çekimlere başlanacağı ve DiCaprio’nun başrolü üstleneceği basına duyurulmuş.

The Revenant , 3 “ Golden Globe – Altın Küre Ödülü” ne, 5 “Bafta Ödülü” ne sahipken, “88. Akademi Ödülleri” nde Iñárritu, DiCaprio ve Emmanuel Lubezki sırasıyla En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu, En İyi Sinematografi ödüllerini elde etmişler. DiCapri0 ayrıca Altın Küre, Bafta ve Eleştirmenler Ödüllerinin ilgili kategorilerinde En iyi Erkek Oyuncu Ödüllerini de toplamış.

Filmin çekimleri 2014 yılının Ekim ayında başlamış fakat lokasyon seçimlerinden ve oyuncuların devam etmekte olan farklı çalışmalarından dolayı 2015 Ağustos ayına ertelenmiş.

“The Holywood Reporter” muhabiri ile yaptığı söyleşide “elinde kahve kupası, yeşil perde önünde çekim yapan ekibin çok rahat çalışıp mutlu olacağını ama filmin de bir şeye benzemeyeceğini” söyleyen Iñárritu sahnelerin doğal ortamlarında var olan doğal ışıkla çekilmesi için ısrarcı olmuş. Böylece film üç ülkede (Kanada, USA ve Arjantin) yer alan 12 farklı doğal mekânda çekilmiş.

Filmin Görüntü Yönetmeni Emmanuel “Chivo” Lubezki 1964 Mexico City doğumlu bir sanatçı.

Filmografisi hayli zengin; Mike Nichols, Tim Burton, Terence Malick, Alfonso Cuaron ve Ben Stiller gibi isimlerle çalışmış. Yönetmene tam istediği görüntüleri vermesi ile ünlü, aranan bir isim.

Iñárritu ile bu filmden önce 2013 - 2014 yılında birlikte çalıştıkları Birdman (The Unexpected Virtue of Ignorance) filmi ile de Oscar’da En İyi Sinematografi Ödülünü yakalamış. Iñárritu ve Lubezki Birdman’ den önce bazı reklam filmlerinde ve bir kısa filmde birlikte çalışmışlar ama hiç uzun metraj birliktelikleri olmamış.

Neredeyse %90 oranında doğal ışığın kullanıldığı filmde ilk önce film kullanılması düşünülmüş ama özelikle sabaha karşı ve akşamüstü güneş batarken yapılan test çekimlerinde gren (filmin tanecikli yapısı) ortaya çıkınca bu fikirden vaz geçilerek dijital çekime dönülmüş ve Arri Alexa 65 kamera kullanılmış.

Iñárritu, diyaloglara fazla yer vermediği filmde hikâye anlatımını tamamen izleyicinin içinde yaşıyormuşçasına izlediği görüntülere yüklemek istemiş.

Lubezki bu durumu şöyle açıklıyor; “Herşeyi sanki pencereden bakar gibi izletmek istedik. İzleyici ile karakter arasında hiç bir doku olmadan son derece temiz görüntüler elde etmemiz gerekiyordu. Bu amaçla 12mm - 20mm arası geniş açı objektifler kullanıldık. Bu geniş objektifler yakın plan yüz çekimlerinde distorsiyon yaratsa da bu özel ve zorlu hikâyenin anlatımında güzel yüzlere yer olmadığı için bir problem olmadı.”

-25 C derecedeki, zor çalışma şartlarından doğan şikâyetlere bağlı olarak işi bırakanlar veya kovulanlar yüzünden ekip sürekli değişmiş. DiCaprio da çekim yaptığı, karlı, buzlu toprak, donmuş nehirler, ayı inleri, orman, vs gibi 30-40 mekânın profesyonel yaşamında rastladığı en zorlu çekimler olduğunu söylemiş.

Iñárritu  ise kendini “orkestrasında akortsuz çalan bir kemanı kovmaktan başka çaresi olmayan  orkestra şefine” benzeterek çekim şartlarından hiç ödün vermemiş fakat sahnelerin kronolojik olarak çekiminde ısrar ettiğinde bütçeye yedi milyon dolar ilave yük bineceği için sekans sıralı olarak çekmek zorunda kalmış.

Zaten filmin başlangıç yapım bütçesi $60 milyon iken, önce  $95 milyona, sonra $135 milyona çıkmış.

Ana temasını baba-oğul ilişkisi, intikam duygusunu ise olayları geliştiren bir yan tema olarak tanımlayacağımız Revenant’ın kahramanlarının en umulmadık anlarda (sakin bir nehir kenarı kampında dinlenen kürk avcılarının göğüslerine saplanan oklar gibi) başları ansızın derde girdiği için onları yakından ve sürekli izlemek gerekiyor. Bunun için de uzun kesintisiz çekimler yapan nesnel bir kamera anlatımından daha iyi bir seçim olamaz. İzleyici üçüncü bir göz gibi merakla olayların içinde oradan oraya geziniyor.

Ailenin sağlamlığını ve yaşamdaki kalıcılığını tanımlayan bir metafor yerine de geçen yıllanmış dev ağaçlara zeminden gökyüzüne doğru dikey tilt yapılarak sağlanan çekimler zaman geçişlerinde kullanılmış.

Kamera sabitliği steadicam ile sağlanıyor. Karla kaplı yüksek dağ tepelerindeki çekimlerde helikopter, nehir geçişi vs gibi tepeden yapılan genel plan çekimlerde ise vinç kullanılmış.

Filmin baskın renk tonları mavi, gri, yeşil soğuk renk tonları; zaten karanlık, soğuk ve acı dolu zor bir doğa mekânı ancak böyle soğuk renklerle anlatılabilir.

Kahramanlar dinlediklerinde (veya izleyici yorulduğunda) sıcak renkler taşıyan ateş başı sahneleri hem kahramanları hem de seyirciyi rahatlatıyor.

Donmuş nehirden çıkıp sığındığı hayvan ininde kanlı bizon ciğerini çiğ çiğ yiyen DiCaprio sanat uğruna hayli fedarkarlığa katlanmış ama aldığı “En İyi Erkek Oyuncu” ödülleri emeğinin boşa gitmediğini gösteriyor.

Kazandığı onca ödülün yanısıra $135 milyon bütçe ile çekilen filmin totalde $533 milyon hasılat yapması emeği geçen herkese çektikleri sıkıntıları unutturmuş olsa gerek.

» Diriliş film sayfası

Ana Sayfa | Film Arşivi | Gelecek Program | Haberler | Gişe Raporu | Köşe Yazıları
© Antrakt Sinema Gazetesi | Tüm Hakları Saklıdır